Selasa, 4 Disember 2012

Pecahan Tahun 6

PECAHAN TAHUN 6



Penambahan Pecahan (Bahagian 1)

Hasil Pembelajaran
  1.    Menambah nombor bercampur dengan nombor bulat.
  2.   Menambah nombor bercampur dengan pecahan wajar yang penyebut pecahan sama.
  3. Menambah dua nombor bercampur yang penyebut pecahannya sama.
MASIHKAH ADIK-ADIK INGAT?

terdapat jenis PECAHAN

                               (pecahan wajar)                   (pecahan tak wajar)        (nombor bercampur)

Nombor bercampur terdiri daripada:


pembelajaran pada hari ini tertumpu kepada PENAMBAHAN 

lihat contoh-contoh di bawah:

nombor bercampur +  nombor bulat
INGAT ADIK-ADIK!!

Sekiranya nombor bercampur ditambah dengan nombor bulat, maka;
TAMBAH NOMBOR BULAT terlebih dahulu.

contohnya:
1 1/2 + 1 =1+1+1/2 = 2 1/2

nombor bercampur  pecahan wajar yang sama penyebut

TAHUKAH ADIK-ADIK?

1 1/4 + 1/4 = 1 2/4
namun begitu,
1 2/4 ialah SETARA dengan 1 1/2
..oleh itu..
jawapan adik-adik hendaklah ditulis dengan pecahan setara yang kecil

nombor bercampur +  nombor bercampur (penyebut yang sama)


maka adik-adik,
TAMBAHKAN nombor bulat terlebih dahulu
kemudian,
barulah TAMBAHKAN pecahan

1 + 1 = 2
1/4 + 1/4 = 1/2
2 + 1/2 = 2 1/2
^ selamat mencuba adik-adik ^

JOM KITA CUBA       

2 + 9/10 =

5/6 + 2 =

3/8 + 2 5/8 =

7 4/9 + 2/9 =

2 2/5 + 7 1/5 =

3 5/8 + 2 1/8 =

Banyak lagi latihan di SINI





Penambahan Pecahan (Bahagian 2)


Penambahan Pecahan (Bahagian 3)

HASIL PEMBELAJARAN


a) Menambah tiga nombor yang melibatkan nombor bercampur, nombor bulat  
dan pecahan wajar.
b) Menambah tiga nombor bercampur
c) Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan nombor
 bercampur dalam situasi harian.


assalamualaikum 
dan selamat sejahtera
ADIK-ADIK!!

~ moga sentiasa sihat, ya..

kali ini kita masih berada di bawah tajuk PENAMBAHAN

namun kali ini penambahan melibatkan 3 nombor

NOMBOR BULAT + NOMBOR BERCAMPUR + PECAHAN WAJAR



ok..
seterusnya
kita teruskan dengan penambahan

NOMBOR BERCAMPUR + NOMBOR BERCAMPUR + NOMBOR BERCAMPUR


bagus adik-adik!!
sekarang adik-adik sudah mempelajari konsep penambahan..

untuk menguasai topik ini, adik perlu banyakkan membuat latihan
cuba adik-adik selesaikan soalan ini:

4  3/7 + 9/8 + 3 =
1/3 + 6 + 7 5/6 =
3  3/8 + 2  5/6 + 5 2/3 =
3 1/9 + 1 2/3 + 2  1/6 =
untuk banyakkan lagi latihan adik-adik sila klik SINI

adik-adik juga boleh cuba latihan yang terdapat di SINI

TAHUKAH ADIK-ADIK?

Penambahan  pecahan boleh digunakan
 dalam kehidupan kita sehari-hari.
sebagai contoh:

situasi 1

Segelas air mampu diisi sebanyak 250ml air. Aman, Adi dan Athirah masing-masing telah menggunakan cawan tersebut untuk minum. Aman telah menghabiskan kesemua air dan menambah sebanyak 1/2 lagi air yang dituang, Adi pula minum  1 2/3 air daripada cawan tersebut. Athirah pula hanya minum 1 1/4 air. Berapakah jumlah air dalam ml yang telah dihabiskan oleh mereka bertiga?

adik-adik perlu tahu!!

Aman - segelas dan 1/2 lagi = 1 1/2 x 250 ml
                                             = 375 ml            

Adi - 1 2/3 air = 1 2/3 x 250ml   
                           = 416.67 ml      

Athirah- 1 1/4 air =  1 1/4 x 250ml
                               = 312.5 ml       

Jumlah air yang diminum:               
     = 375ml + 416.67ml + 312.5 ml
     = 1104.17 ml                              

situasi 2

Ismail telah bercadang untuk membeli barang keperluannya di sekolah. Ibunya telah membekalkan wang sebanyak RM150 untuk kegunaannya itu. Di dalam perjalanan dia telah singgah ke kedai kasut. Di sana dia telah menghabiskan 1/2 daripada duit yang dibekalkan oleh ibunya untuk membeli sepasang kasut bola. Di kedai yang lain, dia telah menggunakan 1/5 daripada wang tadi untuk membeli beg sekolah dan 1 1/8 daripada harga beg sekolah tadi untuk buku dan alat-alat tulis. Berapakah duit yang telah dibelanjakan oleh Ismail?

KELUARKAN SEMUA KATA KUNCI

Jumlah duit yang dibekalkan = RM 150

HARGA BARANG YANG DIBELI
Kasut bola = 1/2 x RM150
                  = RM 75

Beg sekolah = 1/5 x RM 150
                     = RM 30

Buku dan alat-alat tulis = 1 1/8 x RM 30
                                      = RM 33.75

Jumlah Perbelanjaan = kasut bola + beg sekolah + buku dan alat tulis
                                  = RM 75 + RM 30 + RM 33.75
                                  = RM 138.75

Mudahkan adik-adik...
jadi..
untuk lebih mahir..
banyakkanlah membuat latihan..

semoga adik-adik dipermudahkan untuk memahami topik ini

                        

Tips Penolakan Pecahan (Bahagian 2)

Penolakan pecahan daripada nombor bulat atau nombor bercampur ada cara-cara tertentu menyelesaikannya. Berikut adalah langkah-langkah yang boleh diikuti:  

a) Apabila menolak pecahan daripada 1, tukarkan nombor bulat kepada pecahan. Contoh:
b) Apabila menolak nombor bercampur yang mempunyai penyebut sama nilai, kekalkan penyebutnya dan tolakkan pengangkanya.
Contoh:

c)

Apabila kedua-dua pecahan adalah nombor bercampur, tolakkan nombor bulat terlebih dahulu. Kemudian tolakkan pecahan.
Contoh:

d)

Apabila menolak dua nombor bercampur, tolakkan nombor bulat dahulu kemudian tolakkan nombor pecahan. Jika penyebutnya tidak sama, tukarkan kepada pecahan setara.
Contoh:

e)

Apabila menolak dua nombor bercampur, tolakkan nombor bulat dahulu kemudian tolakkan nombor pecahan. Jika terpaksa mengumpul semula, lakukan mengumpul semula dengan mendapatkan nilai satu daripada nombor bulat. Contoh:
f) Jika menolak pecahan daripada nombor bulat, tukarkan nombor bulat kepada pecahan.
Contoh:

g)

Jika menolak nombor bercampur daripada nombor bulat, tukarkan nombor bulat kepada pecahan.
Contoh:



Operasi Bergabung Tambah dan Tolak Melibatkan Pecahan (bahagian 1)

HASIL PEMBELAJARAN

-Mencari hasil operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan nombor bercampur, penyebut pecahannya sama hingga 10.
- Mencari hasil operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan nombor bercampur, penyebut pecahannya tidak sama hingga 10.


adik-adik sudah tentu masih ingat bukan?
PENAMBAHAN dan PENOLAKAN 
pecahan

pembelajaran hari ini akan menggabungkan
 kedua-dua operasi
TAMBAH dan TOLAK

kita lihat contoh untuk soalan yang melibatkan
NOMBOR BERCAMPUR , PENYEBUT PECAHAN SAMA


adik-adik
ketahuilah..
konsep operasi bergabung ini juga sama seperti 
operasi tambah dan tolak..
kita asingkan nombor bulat dengan pecahan..
kemudian selesaikan satu-persatu..

( 2 + 3 - 1 ) + (2/5 + 1/5 - 2/5)
= (5 - 1) + ( 3/5 - 2/5)
= 4  1/5

MUDAH BUKAN??
seterusnya...kita akan belajar operasi bercampur lagi..

namun..
kali ini melibatkan

NOMBOR BERCAMPUR DAN PENYEBUTNYA TIDAK SAMA


sepertimana operasi tambah dan tolak, 
pastikan penyebut pecahan sama terlebih dahulu 
sebelum menolak mahupun menambah pecahan tersebut.

semoga adik-adik mudah memahami apa yang diajar~



Operasi Bergabung Tambah dan Tolak Melibatkan Pecahan (bahagian 2)

HASIL PEMBELAJARAN


-Menyelesaikan masalah operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan nombor bercampur dalam situasi harian.


adik-adik...
tentu adik-adik masih ingatkan..
pecahan juga berkait rapat dengan kehidupan seharian kita..

tidak ketinggalan walaupun pecahan tersebut 
terdiri daripada operasi 
tambah dan tolak

jom kita lihat contoh

contoh :

Marina mempunyai sebalang guli yang berwarna-warni. Balang tersebut mengandungi 250 biji guli. Ayahnya telah memberikannya      1 1/5 daripada jumlah guli yang dia ada sebagai hadiah. Namun begitu, selepas bermain bersama rakannya dia mendapati gulinya hilang sebanyak 1 6/25 daripada jumlah yang asal. Berapakah jumlah guli yang dimilikinya sekarang?

Langkah pertama ialah keluarkan semua isi penting:

Jumlah asal guli = 250
Hadiah dari ayah = 1 1/5 x 250
                          = 300
Hilang =  1  6/25 x 250
          = 310

Jumlah yang tinggal = jumlah asal guli + hadiah dari ayah - hilang
                              = 250 + 300 - 310
                              = 240

mudah bukan..
adik-adik..
jangan lupa ulangkaji, ya...

semoga dipermudahkan untuk memahami topik ini~




Contoh Soalan Penolakan Pecahan Tahun 6

Soalan 1

Lina mempunyai sehelai kain 10 m panjang. Dia menggunakan 2 m dan 31/4  m . Berapakah panjang kain yang Lina ada sekarang?

Jawapan


10 –  2  – 3  1/4

 = (40  –  8 –  13) / 4 

19/4

 = 4 3/4

Operasi Melibatkan Pecahan Bercampur

Matematik adalah mudah sekiranya  adik-adik dapat mengikuti langkah-langkah yang betul dalam proses penyelesaian.

Di bawah merupakan langkah-langkah bagi  menambah pecahan bercampur (improper fractions).

Bagaimanakah untuk menambah nombor dibawah?

Ohhh.. ianya satu soalah yang sangat mudah!
Ini adalah contoh mudah. 

 Bagaimana pula jika operasi melibatkan nombor bercampur dikedua-dua bahagian? 
Perkara inilah yang selalu menimbulkan masalah kepada adik-adik.

Contoh:

Langkah penyelesaian:
Tukarkan kedua-dua pecahan kepada pecahan tidak wajar 
(improper fractions)

Perlu ambil perhatian. 
Penambahan pecahan bercampur di atas melibatkan nombor penyebut yang berlainan. 

Samakan penyebut. 
Jangan lupa mendarabkan pengangka sama seperti penyebut.

Selesaikan

Jawapan


Jawapan akhir:

~semoga adik-adik dipermudahkan untuk memahaminya~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan