Rabu, 5 Disember 2012

Tenik Belajar Matematik

Teknik Belajar Matematik


Ada beberapa perkara yang belajar daripada Budiyamin tentang matematik. Satu, kalau nak pandai matematik, kita kena suka matapelajaran tu. Habis, kalau kita dah memang tak suka macam mana? Caranya, mula-mula buat-buat macam kita sukakan matapelajaran tu. Kita macam berlakon sikit yang kita suka subjek tu. Kemudian, mula buat latihan sedikit demi sedikit. Tak perlu terus mula dengan 100 soalan. Bukan apa, takut terkejut nanti lepas tu terus makin benci. :)
 
Kedua, matematik adalah latihan dan latihan adalah matematik. Maksud saya, matematik adalah satu subjek yang anda perlu buat latihan untuk menguasainya, bukan membaca. (Ada pelajar yang belajar matematik dengan hanya membacanya). Saya berjaya menguasai matematik kerana saya ikut Budiyamin buat latihan. Semakin banyak latihan saya buat, saya jadi semakin cekap. Malah, ramai kawan sekelas akan tanya saya dan Budiyamin tentang cara menjawab soalan matematik.
 
Ketiga, matematik adalah matapelajaran yang memerlukan disiplin. Walaupun anda faham topik tertentu, anda tidak akan dapat menjawab dalam masa yang diberikan jika anda tidak mendisiplinkan diri untuk menjawab soalan matematik. Setiap kali anda berlatih menjawab soalan matematik, catat masa yang anda ambil. Selalunya anda ada masa kurang daripada 3 minit untuk menjawab satu soalan. Jadi, cuba kejar masa itu,   maksud saya, cuba latih menjawab dengan secepat mungkin.
 
Keempat, anda perlu HAFAL SIFIR! Saya tahu ramai pelajar yang merungut tentang perkara ini. Ada pelajar tingkatan lima yang saya uji dengan sifir 7 pun tidak lepas. Alasan mereka, mereka boleh guna mesin kira, mengapa perlu ingat sifir?
 
Persoalannya ialah, hafal sifir bukan sahaja untuk mengetahui berapa 5 x 5 dan berapa 12 x 7. Tetapi, menghafal sifir akan membuat otak anda lebih cepat dan cekap mengira. Kalau asyik bergantung kepada mesin kira, daya pemikiran anda akan semakin lemah kerana tidak ada usaha yang dilakukan oleh otak anda. Lihat mereka yang handal matematik, pasti mereka cekap juga dalam sifir.
 
Akhir sekali, anda perlu ada azam dan kemahuan untuk jadi hebat dalam subjek matematik. Jika anda kisah tidak kisah, sukar untuk anda kuasai subjek ini. Insyaallah saya akan kongsikan lagi di masa akan datang petua-petua untuk menguasai matapelajaran matematik ini.

Cara Mudah Bahagi

Car Mudah Bahagi

Cara Mudah Darab

Cara Conggak Hasil Darab Base 100

Selasa, 4 Disember 2012

Rujukan Dokumen Standard Prestasi KSSR

Dokumen Standard Prestasi KSSR Tahun 2 dan Tahun 1

Laman Portal Rasmi UPSI

http://www.upsi.edu.my/

Nombor Bulat

NOMBOR BULAT

Hari ini abang Khairul ingin menerangkan mengenai nombor bulat atau integer. Nombor bulat bukanlah nombor yang di tulis dalam bulatan….


TETAPI Nombor bulat ialah nombor-nombor yang digunakan untuk membilang seperti 0, 1, 2, 3, 4, 5,….. dan seterusnya sehingga infiniti (tidak terhingga).

Setiap digit dalam sesuatu angka mempunyai nilai tempat dan nilai digitnya tersendiri. Misalnya nombor 123456789 123456789 dinyatakan dalam perkataan ialah Seratus dua puluh tiga juta empat ratus lima puluh enam ribu tujuh ratus lapan puluh sembilan.

Perbandingan

Perbandingan

Perbandingan nilai antara dua nombor bulat boleh dilakukan dengan menggunakan simbol “<” dan “>”

(a) “<” bermakna “lebih kecil daripada”
(b) “>” bermakna “lebih besar daripada”

Kebiasaannya para pelajar akan terkeliru dengan penggunaan simbol itu sama ada ia bermaksud lebih besar atau lebih kecil. Cara biasa yang abang khairul gunakan untuk mengelakkan kekeliruan ialah dengan meletakkan satu garis lurus (garis merah) di hadapan symbol-simbol itu seperti:-
Simbol “<” akan kelihatan seperti huruf “K” yang bermaksud “KECIL” Simbol “>” akan kelihatan seperti huruf “b” yang bermaksud “BESAR”
Mungkin dengan tips ini akan mengurangkan kekeliruan itu


a) 34567 > 8734
b) 45678 < 45680
c)

Pembundaran

Pembundaran

Suatu nombor boleh dibundarkan kepada sesuatu nilai tempat yang tertentu dengan mengikut syarat pembundaran.

Syarat pembundaran:

Perhatikan baik-baik digit disebelah kanan nilai tempat yang hendak dibundarkan

a) Jika digit itu 5 atau lebih (bermakna 5,6,7,8,9)
- Tambahkan 1 kepada digit di nilai tempat yang hendak dibundarkan
- Gantikan semua digit lain disebelah kanannya dengan sifar (0)

b) Jika digit itu kurang daripada 5 (bermakna 4,3,2,1,0)
- Kekalkan digit di nilai tempat yang hendak dibundarkan
- Gantikan semua digit lain disebelah kanannya dengan sifar (0)

Contoh:

Bundarkan 85605 kepada:
Kesilapan umum yang sering dilakukan pelajar:
a) Lupa menulis semula nombor dengan betul selepas pembundaran
b) Membundarkan suatu nombor di nilai tempat yang salah

KSSR....KBSR

KSSR & KBSR

KSSR & KBSR

KSSR




Bermula 2011, KSSR telah mula dilaksanakan bermula murid Tahun 1 dan akan disusuli pelaksanaannya bagi murid Tahun 2 pada 2012.

KSSR telah diperkenalkan bagi menggantikan kurikulum sedia ada iaitu KBSR. KSSR menekankan 3 elemen baru dalam merentas kurikulum iaitu Elemen Kreativiti dan Inovasi, Elemen Keusahawanan dan Elemen Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK).

Bahagian Pembangunan Kurikulum dan Lembaga Peperiksaan, Kementerian Pelajaran Malaysia  telah memulakan kursus-kursus kepada jurulatih-jurulatih utama di seluruh Negara bagi memastikan pelaksanaan KSSR tahun 2 2012 dapat dijalankan seperti yang dirancang.

Untuk mendapatkan Dokumen Standard KSSR dan KBSR,   Sila klik disini

Mate...oh matematik

MATEMATIK OH MATEMATIK

Matematik itu Mudah tapi….
Assalamualaikum & Salam Sejahtera…
Matematik susah ler…
Saya benci matematik… Saya selalu gagal dalam matematik…
Ungkapan ini kita sering dengar disebut oleh ramai pelajar yang sering gagal dalam matematik. Apabila diajukan soalan mengapa mereka gagal dalam matematik. Itu lah jawapan yang hampir pasti akan kita terima.
Matematik susah? Benarkah matematik susah. Sebenarnya matematik adalah antara matapelajaran yang mudah. Kita tak memerlukan kuasa super untuk menyelesaikan soalan matematik. Matematik juga tidak memerlukan kita menggunakan mikroskop :)
supermathematics.jpg
Baiklah. Mengapa saya katakan matematik itu mudah? Walaupun saya pernah juga gagal dalam satu subjek matematik suatu ketika dahulu tetapi bagi saya matematik tetap sesuatu yang mudah.
Kenapa?
Pertama. Jika kita lihat dan berfikir. Dari tadika sehinggalah ke universiti, sewaktu kita berlajar matematik, nombor yang kita jumpa ialah 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 dan 9. Boleh dikatakan sepanjang lebih kurang 17 tahun kita belajar hanya itu nombor yang kita jumpa. Tiada lagi nombor yang lain.Kalau anda mempunyai nombor yang lain sila nyatakan :)
Kedua. Dalam matematik juga kita hanya menggunakan empat operasi untuk menyelesaikan masalah iaitu +, -, x dan ÷. Hanya empat operasi itu sahaja. Kuasa dua? Kuasa dua adalah operasi darab nombor yang sama.
Sebenarnya dalam matematik hanya dua perkara di atas yang kita gunakan untuk menyelesaikan setiap soalan matematik. Kenapa? Tak percaya?
Ya, memang dua perkara itu sahaja.
Yang menjadi cabaran kepada kita ialah apabila bilangan digit nombor-nombor yang digunakan banyak.
Jika 1 + 1, tentulah mudah bagi kita untuk menyelesaikannya tetapi jika 7984254978245845 + 14725486474566578 tentu agak mencabar.
Lagi satu cabaran yang kita hadapi ialah apabila operasi tadi digabungkan dalam terbitan tertentu.
Kita masih boleh menyelesaikan masalah matematik sambil tersenyum :) jika soalannya 9 x 4 + 2 – 105 ÷ 5. Tetapi jika soalan itu menjadi 1 + 1/2+1/3+1/4+…+1/98+1/99 + 1/100 tentu senyuman kita tadi akan hilang :(
Tahukah anda sebenarnya soalan 1 + 1/2+1/3+1/4+…+1/98+1/99 + 1/100 lebih mudah dari soalan 9 x 4 + 2 – 105 ÷ 5? Tak percaya? Cari dalam buku Add Math Form 4 (dengar add math, gerun ler tu :) Add math pun matematik juga). Tentu anda akan tersenyum melihat cara menjawabnya. Mudahkan.
Apa sebenarnya masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam matapelajaran matematik? Masalah yang dihadapi sebenarnya hanya satu iaitu kegagalan memahami konsep asas matematik.
Setiap bab dalam matematik mempunyai konsep asas yang tersendiri. Jadi inilah cabaran yang sebenar dalam metematik iaitu memahami konsep asas matematik.
Cara untuk mengatasi masalah ini adalah dengan membuat latihan tubi. Saya cadangkan buat sehari… tak perlu banyak 20 soalan dah cukup. Tapi biasanya orang buat 50.
Jadi sebenarnya matematik tidak susah, cuma mencabar dan cabaranya adalah untuk memahami konsep asas matematik.
Ingat Matematik Itu Mudah Tetapi Mencabar.
Sekian, wassalam.
Selamat maju jaya

Lawak Matematik

LAWAK MATEMATIK

Budak Pintar



Cikgu : Sekarang saya nak hangpa semua jawab soalan saya ni...EMPAT TOLAK DUA berapa?
Pelajar: 4 – 2 = 2..
Cikgu : Betul ke dua..hangpa pasti ka?..ok Karim, Kader..betul ka?
Karim : Betul Cikgu..DUA
Kader: Jawapan dia DUA cikgu..
Cikgu : Bagus...hangpa semua memang pandai.


Cikgu : Ok kalau TOLAK DUA TAMBAH EMPAT pulak..berapa jawapannya?
Pelajar : ENAM
Kader : Eh apa pulak 6..LAPAN la..
Karim : Hang lagi bengong..Kan kat depan tu ada tolak...jawapan dia TOLAK ENAM.
Kassim : Bukan tolak la..NEGATIF ENAM...cikgu pun silap tu..
Cikgu : Oh ya ka..maaf...ok ganti TOLAK dengan NEGATIF..so apa jawapannya?
Pelajar: -2 + 4 = -6 ..
Cikgu : Kamu pastiker tu jawapan dia?
Pelajar: Iye..NEGATIF ENAM..
Cikgu : Muktamad?..tiada bangkangan?
Pelajar: Muktamad cikgu...
Cikgu : Sekali lagi...hangpa memang terer.

Cikgu : Kalau LIMA TOLAK EMPAT?
Pelajar : SATU.
Cikgu : TOLAK EMPAT TAMBAH LIMA?
Pelajar : TOLAK SEMBILAN
Cikgu : Betul ka?..muktamad?
Pelajar: muktamad cikgu..
Cikgu : Kassim macam mana?
Kassim : NEGATIF SEMBILAN la..
Cikgu : Alamak saya silap lagi...Hangpa memang terer.

Cikgu : Katakanlah hangpa hutang dengan saya DUA ringgit...hangpa dah bayar EMPAT ringgit...jadi hangpa masih hutang lagi dengan saya ENAM ringgit...betul?
Pelajar : Eh..mana boleh cikgu...sepatutnya dah habis la hutang tu..
Cikgu : Apa alasan hangpa?
Pelajar : Kami hutang DUA ringgit ja..lepas tu bayar EMPAT ringgit..bukan saja dah habis bayar hutang..lebih lagi DUA ringgit lagi..
Cikgu: Habis tu kan hangpa cakap tadi..-2 + 4 = -6 ?
Pelajar : Eh........
Cikgu : Kassim?
Kassim : hehehehe...

Huraian Sukatan Pelajaran Pecahan Tahun 3, 4, 5, dan 6

HURAIAN SUKATAN PECAHAN


Tahun 3 & Tahun 4

TAHUN 3

PENGENALAN KEPADA PECAHAN

* Memahami konsep pecahan

TAHUN 4

PECAHAN SETARA

Aras 1 
* Menentukan sama ada dua pecahan yang diberi adalah setara
Mencari pecahan setara bagi suatu pecahan wajar yang diberi, penyebutnya hingga 100

Aras 2
* Menyatakan pecahan wajar yang penyebutnya hingga 100 dalam sebutan terendah.

Aras 3

 *Membandingkan dua pecahan wajar yang penyebutnya hingga 100, dengan mencari pecahan setara.

PENAMBAHAN PECAHAN

Aras 1
* Menambah dua pecahan wajar yang penyebutnya sama hingga 10.
* Menambah dua pecahan wajar yang penyebutnya tidak sama, hingga 10.

Aras 2


* Menambah nombor bulat dan pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10.

Aras 3
 *Menyelesaikan masalah operasi tambah yang melibatkan pecahan dalam situasi harian.

PENOLAKAN PECAHAN

Aras 1
* Menolak pecahan wajar daripada pecahan wajar yang penyebutnya sama hingga 10.
* Menolak pecahan wajar daripada pecahan wajar yang penyebutnya tidak sama hingga 10.

Aras 2
*Menolak pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10 daripada nombor bulat

Aras 3
* Menyelesaikan masalah operasi tolak yang melibatkan pecahan dalam situasi harian.





Pecahan Tahun 5

TAHUN 5

NOMBOR BERCAMPUR

Aras 1
* Mewakil suatu nombor bercampur dengan gambar rajah.
 * Menyatakan nombor bercampur berdasarkan gambar rajah yang diberi.
 * Menentukan kedudukan nombor bercampur pada garis nombor.

Aras 2
* Menukar pecahan tak wajar kepada nombor bercampur.
Menukar nombor bercampur kepada pecahan tak wajar.



PENAMBAHAN PECAHAN

Aras 1
*Menambah tiga pecahan wajar yang penyebut sama hingga 10.
 *Menambah tiga pecahan wajar yang penyebut tidak sama hingga 10.

Aras 2 
*Menambah tiga nombor yang melibatkan nombor bulat dan pecahan
 wajar yang penyebutnya sama hingga 10.
*Menambah tiga nombor yang melibatkan nombor bulat dan pecahan wajar yang 
penyebutnya tidak sama hingga 10.

Aras 3
*Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan pecahan dalam situasi harian.



PENOLAKAN PECAHAN

Aras 1
* Menolak berturut-turut dua pecahan wajar daripada sebarang 
pecahan wajar yang penyebut sama, hingga 10.
*Menolak berturut-turut dua pecahan wajar daripada sebarang pecahan wajar 
yang melibatkan dua penyebut yang sama, hingga 10
*Menolak berturut-turut dua pecahan wajar daripada sebarang pecahan wajar 
yang melibatkan semua penyebut tidak sama, hingga 10.


Aras 2
 * Menolak berturut-turut dua pecahan wajar yang penyebutnya sama, hingga 10, 
daripada nombor bulat satu digit. 
* Menolak berturut-turut dua pecahan wajar yang penyebutnya tidak sama,
 hingga 10, daripada nombor bulat satu digit.

Aras 3
* Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan pecahan dalam situasi harian.



PENDARABAN PECAHAN

Aras 1
* Menyatakan nilai suatu pecahan daripada satu kumpulan benda, penyebut pecahan sama dengan bilangan benda dalam kumpulan itu. 
* Menyatakan nilai suatu pecahan daripada satu kumpulan benda, penyebut pecahan kurang daripada bilangan benda dalam kumpulan itu.

Aras 2
* Mengira nilai pecahan daripada satu nombor bulat melalui pendaraban, penyebut pecahan hingga 10.

 Aras 3
* Menyelesaikan maslaah harian yang melibatkan pendaraban pecahan dengan nombor bulat.


OPERASI BERGABUNG TAMBAH DAN TOLAK MELIBATKAN PECAHAN

Aras 1
* Mencari hasil operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan pecahan wajar, 
penyebut sama hingga 10.

Aras 2
* Mencari hasil operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan pecahan wajar, 
penyebut tidak sama hingga 10.

Aras 3
*Menyelesaikan masalah pecahan yang melibatkan operasi bergabung 
 tambah dan tolak dalam situasi harian.


Pecahan Tahun 6


TAHUN 6

PENAMBAHAN PECAHAN

Aras1
* Menambah nombor bercampur dengan nombor bulat.
* Menambah nombor bercampur dengan pecahan wajar yang penyebut pecahannya sama.
* Menambah dua nombor bercampur yang penyebut pecahannya sama. 

Aras 2
* Menambah nombor bercampur dan pecahan wajar yang penyebut pecahannya tidak sama.
* Menambah dua nombor bercampur yang penyebut pecahannya tidak sama.

Aras 3
* Menambah tiga nombor yang melibatkan nombor bercampur, nombor bulat dan pecahan wajar
* Menambah tiga nombor bercampur.
* Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan nombor bercampur dalam situasi harian.

PENOLAKAN PECAHAN

Aras 1
Menolak pecahan wajar daripada nombor bercampur yang penyebut pecahannya sama.
* Menolak nombor bulat daripada nombor bercampur yang penyebut
 pecahannya hingga 10 dan sebaliknya.
* Menolak nombor bercampur daripada nombor bercampur yang penyebut pecahannya sama.

Aras 2
* Menolak pecahan wajar daripada nombor bercampur yang penyebut pecahannya tidak sama. 
* Menolak dua nombor bercampur yang penyebut pecahannya tidak sama.

Aras 3
 * Menolak berturut-turut yang melibatkan nombor bulat dan nombor bercampur.
* Menolak berturut-turut yang melibatkan tiga nombor bercampur.
* Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan nombor bercampur dalam situasi harian.

OPERASI BERGABUNG TAMBAH DAN TOLAK MELIBATKAN PECAHAN

Aras 1
* Mencari hasil operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan nombor bercampur, penyebut pecahannya sama hingga 10.
*Mencari hasil operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan nombor bercampur, penyebut pecahannya tidak sama hingga 10.

Aras 2
* Menyelesaikan masalah operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan nombor 
bercampur dalam situasi harian.

PECAHAN

PECAHAN

terdapat jenis PECAHAN iaitu:




ü pecahan wajar (proper fraction)
ü pecahan tidak wajar (improper fraction)
ü pecahan bercampur (mixed fraction)

Pecahan Tahun 3

PECAHAN TAHUN 3

Pecahan



Hasil pembelajaran                                                 

  • Murid-murid dapat mengenal pasti pecahan
  • Murid-murid berupaya untuk menyebut, membaca dan menulis nombor pecahan
  • Murid-murid mengenal pasti pecahan sebagai pembahagian yang sama rata daripada keseluruhan satu set.


Apakah itu pecahan?



Memperkenalkan pecahan pada murid dengan menggunakan contoh pizza.
Sebuah pecahan adalah sebahagian daripada keseluruhan.


satu per dua @ one-half


satu per empat @ one-quarter


tiga per lapan @ three-eighths

Guru menceritakan bahawa angka yang di atas mewakili berapa banyak potongan pizza yang murid miliki dan jumlah bahagian bawah menceritakan bagaimana banyak potongan pizza itu dipotong



Numerator (Pengangka) & Denominator (Penyebut)

Guru menerangkan bahawa nombor yang di atas di sebut numerator (pengangka) 

(merujuk cerita piza di atas, pengangka ialah jumlah bahagian-bahagian yang murid miliki)



Guru menerangkan nombor di bawah di panggil denominator (penyebut)

(merujuk cerita piza di atas, penyebut ialah jumlah bahagian pizza keseluruhan)

Contohnya:


1 ---> pengangka
2 ---> penyebut

Tips:
Untuk mengingat nama bagi setiap pengangka dan penyebut guru bolehlah tekankan bahawa pengangka = angka dan angka adalah number dalam BI lalu diingati sebagai numerator.
Bagi penyebut pula, guru boleh gunakan "Down"-ominator dan down adalah bawah maka denominator adalah nama bagi penyebut.


Jom tengok video!



 Uji diri anda!


 

Mengenal Pecahan

1. Pecahan ialah nombor yang mewakili sebahagian daripada keseluruhan.
 
2. Nombor 1 mewakili semua bahagian dalam keseluruhan.
 
3. Nombor 1 boleh diwakili oleh pecahan di mana pengangka dan penyebutnya
    adalah sama;
 
    Contoh: , ,  dan sebagainya.
 
4. Bahagian-bahagian pada pecahan:
 
a)     Pengangka - angka yang terletak di atas
 
b)     Penyebut - angka yang terletak di bawah

5. Jenis-jenis pecahan:
 
    (i) Pecahan wajar - pengangka lebih kecil daripada penyebut.
        Contoh: ,
 
    (ii) Pecahan tak wajar - pengangka lebih besar daripada penyebut.
         Contoh: ,
 
    (iii) Pecahan setara - dua pecahan yang sama nilainya.
          Contoh:  setara dengan
 
    (iv) Nombor bercampur - terdiri daripada nombor bulat dan pecahan wajar.    
          Contoh: ,
 

Pecahan Tahun 4

PECAHAN TAHUN 4

 

Penambahan dan Penolakan Pecahan Yang Sama Penyebut


SITUASI 1:

Ibu mengambil sebiji limau dari peti sejuk. Kemudian, ibu memotong buah oren tersebut kepada 8 bahagian yang sama. Ali memakan 2 ulas daripada limau itu dan Adi memakan 3 ulas daripada limau itu. Berapakah jumlah ulas limau yang telah dimakan oleh Ali dan Adi??





Jom kita kira sama-sama berapa bahagiankah yang dimakan oleh Ali dan Adi ye adik-adik..
Ali makan 2 daripada 8 ulas limau =  2/8
Adi makan 3 daripada 8 ulas limau = 3/8
Jadi, jumlah bilangan ulas limau yang telah dimakan ialah:

2/8 + 3/8 = 5/8

tapi adik-adik, berapa pula bilangan ulas yang tinggal??

jom kita kira sekali lagi...

sebiji limau mempunyai 8 ulas limau = 8/8
jumlah yang telah dimakan oleh Ali dan Adi ialah 5/8
jumlah yang tinggal ialah...

8/8 - 5/8 = 3/8

jadi, jumlah ulas limau yang masih tinggal ialah 3/ 8




SITUASI 2:

Aida membeli sebiji kek di sebuah kedai. di rumah, dia memotong kek itu kepada 5 bahagian yang sama besar. selepas itu, satu bahagian daripada kek itu diberikan kepada Anita dan 2 bahagian lagi diberikan kepada Aisyah. berapakah jumlah bahagian kek yang telah diberi oleh Aida??




Ayuh adik-adik,  kita kira sama-sama !!!

Sebiji kek dipotong kepada 5 bahagian.

Aida memberi satu bahagian daripada kek itu kepada Anita= 1/5

Aida memberi 2 bahagian daripada kek itu kepada Aisyah = 2/ 5

jumlah bahagian kek yang diberi ialah 1/5 + 2/5 = 3/5

jadi adik-adik, berapa pula bahagian kek yang tinggal untuk Aida??

jom kita kira!!!

sebiji kek memiliki 5 bahagian = 5/5

bahagian kek yang diberi kepada Anita dan Aisyah = 3/ 5

jadi, baki yang tinggal ialah = 5/5- 3/5 = 2/5


diharap adik-adik semua dapat mempelajari pecahan ini dengan senang hati..

ada masa kita jumpa lagi..:)

PECAHAN SETARA -PENDARABAN DAN PEMBAHAGIAN

Hasil Pembelajaran

 1.) menentukan pecahan setara, penyebutnya hingga 10 bagi pecahan wajar.

   2.) menukar pecahan wajar dengan mendarab pengangka dan penyebut        dengan nombor yang sama, 

    3.) menukar pecahan wajar dengan membahagi pengangka dan penyebut dengan nombor yang sama. 




Equivalent Fractions atau pecahan setara adalah sebuah pecahan yang mempunyai nilai yang sama walaupun kelihatan berbeza.


Contoh:
Pecahan dibawah mempunyai nilai yang sama



Mengapa pecahan ini dikatakan sama? Ini kerana ketika anda mendarabkan atau membahagi kedua bahagian atas dan bawah dengan jumlah yang sama, nilainya adalah tetap. Peraturan yang patut diambil perhatian ialah:

Apa yang anda lakukan untuk bahagian atas pecahan,
Anda juga harus lakukan untuk bahagian bawah pecahan

  
pendaraban dalam pecahan setara


Pernyataan untuk peraturan bolehlah dilihat dalam contoh dibawah:

Dapat dilihat bahawa bahagian pengangka(nombor di atas) dan penyebut (nombor di bawah) didarabkan dengan nombor yang sama untuk memperolehi pecahan setara.

Dengan menggunakan bantuan gambarajah, pernyataan adalah seperti ini:
 



pembahagian dalam pecahan setara



Berikut adalah contoh pecahan setara yang melibatkan kaedah bahagi:

Dapat dilihat bahawa bahagian pengangka(nombor di atas) dan penyebut (nombor di bawah) dibahagikan dengan nombor yang sama untuk memperolehi pecahan setara. Diingatkan bahawa langkah pembahagian boleh terus dilakukan sehingga pecahan tidak dapat dibahagi lagi.

Penting:
Bahagian pengangka dan penyebut dari pecahan hendaklah terdiri daripada nombor bulat.


Nombor yang dipilih untuk dibahagikan hendaklah memberi jawapan yang sama rata (tiada baki) untuk dua-dua bahagian pengangka dan penyebut.


Anda hanya boleh mendarabkan atau membahagi pecahan untuk mendapatkan pecahan setara. Jangan sesekali melibatkan operasi penambahan atau penolakan.

~semoga adik-adik dipermudahkan untuk memahaminya~

Pecahan Termudah ( Bahagian 1)


Hasil Pembelajaran:


1.) menentukan sama ada pecahan yang diberi adalah pecahan dalam  
bentuk termudah  

2.)menukar pecahan wajar dalam bentuk pecahan termudah dengan 
membahagi pengangka dan penyebut dengan nombor yang sama.

3.) menulis pecahan wajar dalam bentuk termudah melalui proses pemansuhan. 




Selamat bertemu kembali adik-adik..

Kali ini, kita akan belajar satu cara mudah bagi menukar 

pecahan menjadi bentuk pecahan termudah.

Mahu tahu CARANYA??

Jom ikut ... :)



Pertama, kita ambil satu pecahan iaitu 2 / 3


Seterusnya, kita senaraikan pecahan-pecahan setara bagi pecahan 2 / 3 tadi


antaranya ialah:


 4 / 6 

 8 / 12,

10 / 15

12 / 18



antara semua pecahan setara itu, cuba adik-adik perhatikan 

2 / 3 ialah pecahan dalam bentuk termudah

kerana apa???

cuba adik-adik lihat..

2 / 3

pengangka dan penyebutnya tidak boleh dibahagi dengan nombor yang sama 

kecuali nombor 1

contoh lain,

5 / 12 

juga merupakan pecahan dalam bentuk  termudah kerana 5 dan 12 tidak 

boleh dibahagi dengan nombor yang sama kecuali nombor 1 


sudah faham adik-adik???

itu baru bahagian pertama..

nantikan bahagian seterusnya nanti..

banyakkan membuat latih tubi ye... :)




Pecahan Termudah ( Bahagian 2)


Selamat bertemu kembali adik-adik!!


Kali ini, kita akan menyambung berkenaan pecahan termudah bahagian 2 pula

Okey, apa yang adik-adik tahu mengenai proses pemansuhan??

Tidak tahu??


Proses pemansuhan itu berlaku apabila kita menulis satu pecahan dalam 

bentuk termudah, proses membahagi pengangka dan penyebut dengan nombor yang     

sama  boleh diringkaskan.

Kita ambil satu pecahan iaitu

6 / 10 = 6 3 / 10 5 = 3 / 5

Nampak tak adik-adik??

Hal ini terjadi kerana kedua-dua angka 6 dan 10 ada dalam sifir 2 

Jadi, kita menggunakan proses pemansuhan untuk terus memudahkan urusan 

mendapatkan pecahan termudah

Mudah bukan adik-adik??

Di sini satu lagi contoh diberikan:

24 / 30 = 24 4  / 30 5 = 4 / 5

Kita dapat lihat bahawa proses pemansuhan ini adalah salah satu cara untuk 

mendapatkan pecahan termudah...

Matematik ini senang bukan??
                                           
                                           

Jangan lupa ulangkaji ye.. :)

Menukar Pecahan Wajar kepada Pecahan Setara

 


 Hasil Pembelajaran: 

menukar pecahan wajar kepada pecahan setara tanpa 

menunjukkan proses pendaraban atau pembahagian 

Hai adik-adik..

kita berjumpa lagi di ruangan ini..

kali ini cikgu tampilkan kepada adik-adik bagaimana untuk menukar pecahan wajar 

kepada pecahan setara tanpa melibatkan operasi bahagi dan darab..

pasti adik-adik tertanya-tanya bukan?? :)

sebelum itu, kami ingin bertanya
 
ADAKAH ADIK-ADIK MASIH INGAT PADA??


1, 2, 3, 4,......

2, 4, 6, 8, .......

3, 6, 9, 12,.......

4, 8, 12, 16,.....


pasti masih ingat lagi akan sifir ini bukan??

formulanya mudah sahaja:

cuba adik-adik perhatikan betul-betul bagaimana kami menulisnya: 

                                            1 / 4 = 2 / 8 = 3 / 12 = 4 / 16

lihat, hanya dengan kemahiran mengingat sifir, adik-adik sudah dapat menukarkan 

pecahan wajar kepada pecahan setara dengan cukup mudah..

apa tunggu lagi adik-adik!!



SELAMAT MENCUBA DAN JUMPA LAGI.. :)



Tips Penolakan Pecahan (Bahagian 1)

Penolakan pecahan bagi dua pecahan yang penyebutnya sama, berlainan atau dua pecahan nombor bercampur mempunyai cara-cara yang tertentu untuk diselesaikan.  

Cara-caranya:

1.
Apabila penyebut kedua-dua pecahan adalah sama, kekalkan penyebutnya dan tolakkan pengangkanya.       
Contoh: 
2.
Apabila menolak pecahan yang penyebutnya tidak sama tetapi mempunyai faktor sepunya, tukarkan penyebut kepada pecahan setara.
Contoh:
3.
Apabila menolak pecahan yang penyebutnya tidak sama dan bukan faktor sepunya, tukarkan penyebutnya dengan cara mendarab kedua-dua penyebut dan pengangka dengan nombor yang sama.
Contoh.
4.
Apabila menolak berturut-turut dua pecahan daripada sebarang pecahan yang kesemua penyebutnya sama, kekalkan penyebut dan tolakkan pengangkanya.
Contoh:
5.
Apabila menolak berturut-turut dua pecahan daripada sebarang pecahan yang penyebutnya tidak sama, tukarkan penyebutnya kepada pecahan setara.
Contoh:

Penyataan Pecahan



Hasil Pembelajaran:  menyatakan pecahan daripada satu kumpulan benda yang penyebutnya hingga 10
















HAI ADIK-ADIK!!

Sekarang kita tambah lagi kefahaman adik-adik.

Di sini, disediakan contoh soalan dan penyelesaian bagi memantapkan lagi 


.kefahaman adik-adik berkenaan konsep pecahan..

Contoh 1 :

3 / 8 daripada 8 batang pen ialah 3 

Penyelesaian 1:



                                                1   2   3   4   5   6   7  8


Contoh 2:

 2 / 4 daripada 4 kaki payung ialah 2 


Penyelesaian 2: 
1
42
3

Sekarang, bagaimana adik-adik?? mesti dah faham kan..

banyak lagi contoh akan diberikan pada episod akan datang..

sampai jumpa lagi.. :)